Ps box

Ps box مرجع تخصصی گیم

Ps box

Ps box مرجع تخصصی گیم

Xbox one s

دوشنبه, ۲ دی ۱۳۹۸، ۰۹:۱۵ ب.ظ

ایکس باکس وان اس – نقد و بررسی جامع کنسول XBOX ONE S

 

ایکس باکس وان اس Xbox One S

روانه شدن کنسول‌های نسل 8 مانند ایکس باکس وان اس به عرصه بازی‌های دیجیتال و مشاغل مرتبط با آن را‌ می‌توان به نوعی یک انقلاب رقابتی برای گیمر‌‌ها در این عرصه دانست. از طرفی هر برند و کمپانی مطرح در صنعت بازی نیز تلاش‌ می‌کند تا با تولید محصولات برتر نبض بازار را در دست بگیرد. برند‌های مطرح فعال در عرصه گجت‌های دیجیتالی بر روی تولید ابزار جانبی مربوط به کنسول‌های بازی هم تمرکز کرده‌اند. این به منزله شروع یک رقابت یا شاید جنگ وسیع‌ میان هواداران کنسول‌‌های بازی و کامپیوتر خانگی است.

وارد شدن صنعت گیمینگ به نسل 8 برای گیمر‌‌ها مانند ورود به دنیایی نو و تازه با پتانسیل‌های بیشتر، زیباتر و بزرگ‌تر از قبل بود. در بازی‌های تولیدشده در این نسل از این صنعت پرطرفدار نیز مفهوم صنعت ‌‌گیمینگ نمود بیشتری پیدا کرده است و گرافیک آن‌‌ها جذاب‌تر و با طراحی بهتری تولید شده است. گیم‌پلی بازی‌ها دارای آپشن‌های بهتر و جزئیات بیشتر است و محوریت داستان‌‌ها در آن‌‌ها ارتقاء یافته‌ است.

سیستم سخت‌افزاری در کنسول‌‌های نسل 8 نسبت به نسل‌های قبلی آن بسیار ارتقاء یافته و به توسعه‌دهندگان و فعالان در این عرصه این امکان را‌ می‌دهد تا بازی‌‌‌ها را با گرافیک پیچیده‌تر تولید کنند؛ طوری که جذاب و فراموش‌ناشدنی باشد. پیشرفت دنیای تکنولوژی در صنعت ‌‌گیمینگ بازی‌‌هایی با این حجم از تنوع ژانر و محوریت داستانی تا به امروز و با این سرعت زیاد وجود نداشته است. در این مقاله به بررسی کنسول جدید تولید کمپانی پرآوازه Microsoft یعنی ایکس باکس وان اس خواهیم پرداخت و از وجوه مختلف آن‌ را مورد نقد و بررسی قرار‌ می‌دهیم.

جعبه گشایی و محتویات جعبه

 

جعبه گشایی و محتویات جعبه

کمپانی Microsoft در نمایشگاه E3 کنسول جدید خود را به عرصه دیجیتال معرفی کرد. در این جلسه فقط Xbox one S نبود که هواداران عرصه بازی‌‌های دیجیتالی را شگفت‌زده کرد بلکه کمپانی Microsoft از پروژه در حال ساخت کنسول خود با نام Scorpio سخنانی به‌ میان آورد که هواداران را مجذوب کرد.

جعبه Xbox one S طراحی بسیار مجذوب‌کننده و لوکسی دارد. شامل یک جعبه سفید ساده است که بر روی آن تصویری از این کنسول موجود است و در بخش زیرین آن نواری به رنگ سبز مشاهده‌ می‌شود. داخل این جعبه هم کنسول بازی، یک عدد کنترلر ویژه ایکس باکس وان اس و یک عدد کابل HDMI2 به همراه کابل شارژ قرار داده شد است. اگر قصد دارید از Kinect مخصوص Xbox بهره ببرید باید به طور جداگانه آداپتور تهیه کنید.

 

طراحی و ظاهر ایکس باکس وان اس

 

طراحی و ظاهر ایکس باکس وان اس

به محض عملی شدن ایده نسل 8 کنسول‌های بازی ویدئویی، طراحی ظاهر و شمایل Xbox و  Play Station 4 قابل تشخیص بود و همین موضوع زمینه‌ساز انتقاد هواداران شد؛ چرا که Xbox one ظاهری حجیم با منبع تغذیه خارجی نمی‌توانست در مقابل Play Station 4 با طراحی ظریف و جمع و جور، ترجیح اول گیمر‌‌ها باشد.

به هرحال ابعاد و ظاهر هر کنسول روی تبدیل شدن آن به گزینه انتخابی کاربرانش برای خرید تأثیرگذار است. از این رو بهتر بود همان سال 2013 Xbox one S جایگزین Xbox one‌ می‌شد. طبق ادعای کمپانی Microsoft نسخه بهینه‌شده Xbox one یعنی ایکس باکس وان اس تقریبا 40% کوچک‌تر از نسخه اصلی خود است و در آن خبری از اجزای حجیم مانند منبع تغذیه خارجی نیست و از یک منبع داخلی در آن استفاده شده است.

قطعا شما هم در همان برخورد اول مجذوب طراحی زیبا و یکپارچه Xbox one S‌ می‌شوید. به جرأت‌ می‌توان گفت کنسول بازی Xbox one S جذاب‌ترین کنسول بازی تولیدشده در صنعت ‌‌گیمینگ تابه‌حال است. تلفیق کارایی و زیبایی منحصربه‌فرد در کنار ابعاد ظریف و منبع تغذیه داخلی به‌کارفته در آن این کنسول بازی را به محصولی پرطرفدار با قابلیت حمل آسان تبدیل کرده است.

از نکات مثبت طراحی Xbox one S‌ می‌توان به قابلیت استفاده از آن در حالت ایستاده اشاره کرد. این در حالی است که در  نسخه قبلی آن یعنی Xbox one به‌دلیل حجیم بودن و ابعاد بزرگ استفاده از دستگاه در حالت عمودی مشکل بود. اما در این  نسخه جدید شما با استفاده از استند‌ می‌توانید به آسانی از کنسول در حالت ایستاده استفاده کنید.

از بهینه‌سازی‌‌های انجام‌شده در ایکس باکس وان اس به نسبت Xbox one‌ می‌توان به تغییر کلید‌های Power و خروجی دیسک از حالت لمسی به کلید‌های فیزیکی اشاره کرد. همچنین کلید سینک کردن کنترلر و درگاه USB 3.0 از بخش کناری به قسمت پایین و روبه‌روی کنسول انتقال یافته تا استفاده از آن‌‌ها را سهولت بخشد.

بهینه‌سازی و تغییرات فقط به اینجا محدود نمی‌شود و پنل پشتی را نیز شامل شده است. در این قسمت مشاهده‌ می‌کنیم که درگاه Kinect حذف شده است و در این قسمت شاهد وجود درگاه‌‌های HDMI ورودی و خروجی به همراه درگاه USB و Ethernet است. به طور کلی اگر بخواهیم مقایسه امتیازی داشته باشیم طراحی و ظاهر Xbox one S امتیاز کامل را دریافت‌ می‌کند و این بدان معناست که کمپانی Microsoft مدرنیته و پیشرفت تکنولوژی را به خوبی درک و در این طراحی پیاده سازی کرده است و طراحی ظریف و کم‌حجم و در عین حال کارآمد این کنسول هر گیمری را به خود جذب‌ می‌کند و‌ می‌تواند انقلابی در بخش طراحی دکوراسیون صوتی تصویری باشد.

 

سیستم سخت افزاری

در این بخش قصد داریم به بررسی مشخصات ایکس باکس وان اس بپردازیم. سیستم پردازش مرکزی در ایکس باکس وان اس مانند PS4 slim از یک چیپست پردازشگر CPU custom تولید شرکت AMD ویژه play station با نام جگوار بهره گیری شده است. این پردازشگر دارای توان پردازش 1.6GHz است. در این کنسول یک سیستم پردازش گرافیکی (GPU) تولید شرکت AMD اورکلاک شده است و فرکانس آن 800MHz است. این GPU از تکنولوژی direct X12 پشتیبانی‌ می‌کند.

 

توان پردازش

 

توان پردازش

موتور محرکه Xbox one S توان پردازش داده تا 1.84 Teraflops را دارد. حال کمی به توضیح مفهوم Flops و یا همان Floating point operations per second می‌پردازیم. Flops داده‌‌های باینری محیط 0 و1 کامپیوتری است که بین 0 و 1 تغییر‌ می‌کند. دلیل استفاده از واژه Floating point یا داده‌‌های شناور در توصیف این داده‌‌‌ها نیز همین است. سیستم سخت افزاری استفاده‌شده در این کنسول توان پردازش بیشترین حجم داده در واحد زمان را دارد.

برای درک بهتر توان پردازشی این سیستم پردازش استفاده‌شده در ایکس باکس وان اس می‌توان آن‌ را با کامپیوتر‌های خانگی مقایسه کرد. توان پردازش این کنسول معادل با توان پردازش سیستم گرافیکی Radeon HD 7850 در کامپیوتر‌های خانگی‌ است. اما در این زمینه بین کنسول های ایکس باکس وان اس یا PS4 کدام یک برتر است؟ اما یکی از نقاط ضعف این کنسول به نسبت PS4 slim حافظه RAM آن است که در این کنسول از حافظه RAM DDR3 با ظرفیت معادل 8 گیگابایت استفاده‌شده در حالی که در PS4 slim از حافظه RAM از نوع GDDR5 استفاده شده است و این اقدام کمپانی Microsoft جای تعجب دارد.

روی بدنه Xbox one S دو عدد درگاه USB3.1 در کنار درگاه AUX هم تعبیه شده است. در کنسول Xbox one S دیگر شاهد وجود شارژر مجزا نیستید و در آن از آداپتور داخلی استفاده شده است که خود نقطه قوتی در طراحی این کنسول به حساب‌ می‌‌آید. در ابتدای عرضه Xbox one S به بازار صنعت ‌‌گیمینگ، این کنسول تنها مدل 2TB داشت اما به مرور زمان و با صلاحدید کمپانی Microsoft به نسبت نیاز کاربران و گیمر‌‌ها این کنسول در مدل‌های ایکس باکس وان اس 1 ترابایت و ایکس باکس وان 500 گیگ هم به بازار عرضه شد تا کاربران بتوانند متناسب با سلیقه و انتظارات خود نسخه مورد نظرشان را انتخاب و خریداری کنند. این مسئله سبب تنوع قیمت ایکس باکس وان اس شده است.

 

سیستم عملکردی Xbox one S

احتمالا محوری‌ترین پرسشی که برای کاربران و گیمر‌‌ها پیش‌ می‌‌آید این است که آیا توان پردازش بازی و اجرا در کنسول Xbox one S به نسبت نسخه اصلی یعنی Xbox one تغییراتی داشته است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت خیر؛ قدرت پردازشی و اجرا در Xbox one S به نسبت نسخه اصلی آن تغییرات چشم‌گیری نداشته است. البته این بدان معنا نیست که اصلا تغییر و تفاوتی وجود ندارد. اما افکت‌‌های گرافیکی و جلوه‌‌های دیداری بازی‌‌‌ها در هر دو  نسخه یکسان است و آن طور نیست که شما با داشتن نسخه قدیمی نیاز اساسی به تعویض آن و تهیه  نسخه بهینه شده داشته باشید.

البته این درحالی است که شما طرفدار استفاده از محتوای با کیفیت 4K نباشید. چراکه از موارد بهینه‌سازی‌شده در ایکس باکس وان اس به نسبت نسخه قبلی‌اش پشتیبانی از پخش محتوای با کیفیت 4K و Blu-ray و اپلیکیشن‌هایی مانند Netflix و هولو‌ است. پس اگر تلویزیون و مانیتور با قابلیت پشتیبانی محتوای 4K دارید کنسول Xbox one S برای شما مناسب‌تر است.

حتما‌ می‌دانید که در نسخه اصلی یعنی Xbox one به طور تئوری و با داشتن HDMI 1.4 می‌‌شد محتوای 4K را با نرخ تصویر 30Hz مشاهده کرد. اما در  نسخه بهینه‌شده این کنسول یعنی Xbox one S به دلیل وجود HDMI 2 قابلیت نمایش محتوای 4K با نرخ تصویر 60Hz را دارد. با این اوصاف‌ می‌توان ادعا کرد که ایکس باکس وان اس کم‌قیمت‌ترین دستگاه با قابلیت پخش محتوای 4K و مجهز به تکنولوژی HDR است و البته از نظر ما زیبایی آن هم منحصربه‌فرد است.

اما باز هم این پرسش پیش‌ می‌‌آید که اگر توان پردازش نسخه قدیمی با نسخه بهینه شده تفاوت چندانی ندارد پس هنگام اجزای بازی چه ویژگی‌‌هایی در نسخه جدید تغییر کرده است؟

پاسخ آن است که در Xbox one S تنها شاهد مقدار کمی افزایش قدرت پردازش گرافیکی هستیم و چون Xbox one S به تکنولوژی HDR مجهز است‌ می‌تواند بازی‌‌های به‌روز را که از این قابلیت پشتیبانی‌ می‌کنند، با رنگ‌های بسیار واضح و حتی اغراق‌آمیز به نمایش بگذارد و رنگ مشکی را هم عمیق‌تر نمایش دهد.

و اما پرسش دیگری که ممکن است برای کاربران و گیمر‌‌ها پیش بیاید آن است که چه تلویزیون و مانیتوری و با چه امکاناتی برای استفاده از کنسول بازی مناسب‌تر است؟ در پاسخ باید گفت که کنسول Xbox one S توانایی به نمایش گذاشتن فایل‌های ویدیویی را با رزولوشن 3840*2160 پیکسل دارد. اما توانایی اجرای بازی را به صورت پیشفرض با این رزولوشن ندارد اما به لطف و کمک قابلیت Upscale توانایی اجراکردن بازی‌‌های ویدئویی با این رزولوشن را نیز داراست.

پس‌ می‌توان نتیجه گرفت که برای استفاده 100 درصدی از تکنولوژی‌‌‌ها و قابلیت‌های تعبیه‌شده برای Xbox one S استفاده از یک تلویزیون یا مانیتور با قابلیت پشتیبانی از محتوای با کیفیت 4K مناسب‌تر و بهتر است.

کینکت

سوال اینجاست که آیا منطقی است اگر نسبت به نبود کینکت در ایکس باکس وان اس نقد منفی داشته باشیم؟

پاسخ آن است که این موضوع به کاربر وابسته است؛ به این که وجود‌ میکروفن و دوربین 3D تا چه حد اهمیت دارد. شما در این کنسول هنوز‌ می‌توانید از Kinect استفاده کنید اما به شرط تهیه آداپتور مجزا که کمپانی Microsoft آن‌ را به رایگان ارائه‌ می‌دهد. نداشتن Kinect در واقع موجب جمع و جور شدن سیستم شده است اما از نظر ما نبود‌ میکروفن برای اجرای دستورات صوتی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. به ویژه آن که برای Xbox one، کورتانا روانه بازار شده است که می‌توان ادعا کرد اگر قسمتی از کینکت برای مصرف‌کننده مفید باشد همین بخش‌ میکروفن است که‌ می‌تواند به کاربر کمک کند دستگاه را به راحتی روشن و خاموش کند یا کانال را با استفاده از سیستم cortana تعویض کند. در Xbox one S اگر بخواهید از سیستم کورتانا بهره ببرید باید از هدست‌ میکروفن‌دار استفاده کنید و دستورات را به‌جای Xbox با hey cortana آغاز کنید.

کنترلر

 

کنترلر

یکی از مزیت‌‌های ایکس باکس وان اس به نسبت نسخه قبلی‌اش تغییرات کارآمد در سیستم کنترلر آن است. ازجمله این تغییرات بهینه محل قرارگرفتن دستان شما هنگام استفاده است که موجب‌ می‌شود دستان شما در استفاده طولانی خسته نشود. مورد بهینه شده بعدی استفاده از بلوتوث به صورت لوکال در این کنترلرهاست که برای اتصال به ویندوز 10 احتیاجی به receiver نخواهد داشت.

کلید‌های این سیستم کنترلر به صورت کلیکی و بسیار مقاوم و با دوام بالا طراحی شده به طوری که در استفاده بلندمدت و حتی استفاده برای بازی‌‌های هیجانی و پرحرکت دچار مشکل نخواهد شد. یکی از باگ‌‌های کنترلر‌‌ها استفاده از باتری قلمی در آن‌هاست که با توجه به حضور در قرن بیست و یکم و حتی تولید نسخه بهینه‌شده یعنی Xbox one S همچنان تغییری نکرده است و کمپانی Microsoft هنوز از باتری لیتیومی قابل شارژ استفاده نکرده است که جای تعجب است.

پشتیبانی جک صدا 3.5 میلی متری و  نسخه‌‌های قبلی Xbox توسط این کنترلر نیز از نقاط قوت آن است. قابل ذکر است که برخی شرکت‌های تولید لوازم جانبی اقدام به تولید روکش‌های بسیار جذاب در طرح‌‌ها و رنگ‌های متنوع برای Xbox one S controller کرده‌اند که به کاربر این امکان را‌ می‌دهد تا با سلیقه شخصی خود آن‌‌ها را تهیه کند و این‌گونه از کنترلر نیز حفاظت کند.

 

نرم افزار و بازی

مسیر اصلی تولید کنسول Xbox را‌ می‌توان ویژگی‌‌های نرم افزاری و بازی‌‌‌ها دانست. قبل از بررسی و بحث درباره بازی های اختصاصی کنسول Xbox به توانایی Multimedia آن توجه‌ می‌کنیم. از تغییرات مثبت و قابل توجه در ایکس باکس وان اس به نسبت نسخه پیشین خود یعنی Xbox one‌ می‌توان به قابلیت Xbox one S در پخش و پشتیبانی ویدئو با کیفیت 4K و نرخ تصویر 60Hz اشاره کرد.

امکان تماشای تلویزیون اینترنتی Netflix، هولو و بستر‌های اشتراک‌گذاری ویدئو مانند youtube و دیدن استریم از این نقاط قوت محسوب‌ می‌شود. به واقع‌ می‌توان ادعا کرد که کنسول ایکس باکس وان اس علاوه بر یک کنسول بازی ویدئویی قوی به نوعی ارزان‌ترین مدیاپلیر با قابلیت پشتیبانی محتوای با کیفیت 4K است.

در بخش بازی ویدئویی این کنسول باید اشاره کرد که Xbox one S از عموم بازی‌‌های انحصاری، مشترک، بازی آنلاین و بازی های چندنفره پشتیبانی‌ می‌کند و با استفاده از حسگر حرکت آن‌ می‌توانید از بازی‌‌های هیجانی حرکتی نهایت لذت را ببرید. کراس پلی هم یکی از قابلیت‌های در نظر گرفته شده برای این کنسول است.

برای تهیه محتوا‌های رایگان یا خریدنی مربوط به این کنسول‌ می‌توانید به فروشگاه اینترنتی Microsoft store مراجعه کنید اما برای دسترسی و عضویت در این سامانه در ایران با محدودیت روبرو هستید و برای دسترسی به وی پی ان (VPN) احتیاج دارید. Microsoft store بسیار مشابه Stream در سیستم کامپیوتر خانگی است اما باید بدانید که به دست و دلبازی آن نیست!

ایکس باکس وان اس یا PS4 یا سایر کنسول‌ها؟

قطعا وقتی صحبت از کنسول Xbox one S کمپانی Microsoft درمیان باشد بر همگان آشکار است که قدرترین رقیب آن کنسول بازی play station 4 تولید کمپانی sony است. کابران علاقه‌مند به کنسول‌های بازی قطعا با این سوال روبه‌رو شده‌اند: ایکس باکس وان اس یا پلی استیشن 4 ؟ این دو کنسول قطعا هرکدام طرفداران خاص خود را دارند و ویژگی‌‌های عالی بسیاری دارند اما اگر بخواهیم یک مقایسه و بررسی اجمالی انجام دهیم به نکات زیر‌ می‌‌رسیم:

بسیاری از گیمر‌‌ها و کاربران عاشق بازی اعتقاد دارند که دسته‌‌های بازی در PS4 بسیار خوش دست‌تر و راحت تر از دسته‌‌های ایکس باکس وان اس طراحی شده اما در عوض PS4 تقریبا 50$ گران‌تر است و ظرفیت آن معادل با 1TB است.

بدون شک PS4 سلطان بازی‌‌های انحصاری است. حتی با وجود آن که ایکس باکس وان اس هم بازی انحصاری و اختصاصی خود را دارد ولی به طور قطع گیمر‌‌ها می‌دانند که سری Uncharted و Last of us اصلا قابل مقایسه نیست. اما Xbox هم ساکت ننشسته و به اندازه خودش ویژگی‌‌های شگفتی‌برانگیز دارد. ازجمله ویژگی cross play که به معنی همگام‌سازی Xbox و windows است، توانایی اجرای بازی بر روی هر دو پلتفرم و سیستم Xbox live. به علاوه آن‌ که در این کنسول شما‌ می‌توانید به طور رایگان از بازی‌‌های Xbox360 لذت ببرید که این دهان کاربران PS4 را آب‌ می‌اندازد.

نکته قابل توجه آن است که در بازار صنعت ‌‌گیمینگ ایران تعداد کاربران و گیمر‌های خواهان استفاده از کنسول بازی PS4 بسیار بیشتر است پس شانس شما برای تهیه بازی‌‌های متنوع و حتی دست دوم با قیمت مقرون‌به‌صرفه بیشتر خواهد بود. به علاوه آن که هر زمان نیاز بود‌ می‌توانید خود کنسول بازی را هم به راحتی و به نرخ روز به فروش برسانید. و نکته بعدی آن که توجه کنید به‌دلیل تحریم ایران توسط کمپانی Microsoft برخی از ویژگی‌‌های این کنسول برای ایرانیان از دسترس خارج است.

 

کلام آخر درباره ایکس باکس وان اس Xbox One S

 

هدف از خریدن یک کنسول معمولا چیز واضحی است و نیاز به بررسی ندارد. اما این موضوع که از بین کنسول‌های موجود در عرصه بازار کدام را خریداری کنید شاید چالش‌برانگیز باشد. باید شرایط خود را در نظر بگیرید. آیا تلویزیون 4K دارید و به تماشای فایل‌‌ها با این کیفیت علاقه دارید؟ آیا بازی های انحصاری PS4 را دوست ندارید؟ آیا‌ می‌خواهید با یک خرید هم کنسول بازی داشته باشید هم یک سیستم پخش با قیمت مناسب و پشتیبانی از 4K؟

اگر پاسخ مثبت است پس کنسول کمپانی Microsoft گزینه مناسب شما خواهد بود. ظاهر ظریف و جمع و جور این کنسول هم‌ می‌تواند از دلایل انتخاب آن محسوب شود. اگر شما نسخه قدیمی یعنی Xbox one را دارید و به‌ دلیل بهینه‌شدن ویژگی‌‌های مدیا در ایکس باکس وان اس قصد تبدیل به احسن آن را دارید این نکته را در نظر بگیرید که چیزی به رونمایی از پروژه scorpio باقی نمانده است!

این که شما چه کنسولی با چه امکاناتی یا از چه کمپانی انتخاب‌ می‌کنید کاملا سلیقه شخصی شماست اما آنچه برای ما مهم است ترغیب دوستداران دنیای تکنولوژی و صنعت ‌‌گیمینگ به تهیه یک کنسول است. نظر شما چیست؟ ایکس باکس وان اس را ترجیح می‌دهید یا پلی استیشن 4؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۲
میلاد حسین پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی